1. Nimeä käynnistimen pääosat:
- Siirtorele eli solenoidi
- Siirtohaarukka ja käynnistyshammaspyörä
- Tasasähkömoottori
2. Kuinka käynnistin lähtee pyörimään?
-Käynnistin lähtee pyörimään kun virta-avainta käännetän virtalukossa käynnistys asentoon, silloin yhdistyy heräte virta solenoidin pito- ja veto käämeille. Magneettikenttä vetää rautasydämmen solenoidin sisään jousivoimaa vasten. Rautasydämmen toiseen päähän nivelöity siirtohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän, vauhtipyörän hammaskehälle. Heräte virran tullessa solenoidille, solenoidin toisessa päässä oleva kosketuslevy yhdistää akulta tulevan kaapelin sekä käynnistimen sisään menevän kaapelin jolloin käynnistimen sisään menee virta. Magnetismin ja virran avulla käynnistin rupeaa pyörimään.
3. Nimeä solenoidin tehtävät.
-Solenoidin tehtävä on siirtää käynnistimen rattaat oikeaan asentoon jotta käynnistin toimii oikein.
-Solenoidi yhdistää myös akulta tulevan virran käynnistimen käämeille.
4. Käynnistysjärjestelmän kytkentä kaavio:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti