tiistai 23. syyskuuta 2014

4t moottorin toiminta

Videota tähän tehtävään
http://www.youtube.com/watch?v=thh_RygJdRs

-Aluksi tulee kampiakseli ja siihen kiinnitetään laakerit ja siihen kiertokanget. 
-Sitten tulee männät ja männän tapit ja sokat.
-Sitten ne laitetaan sylinteriin.
Kampiakseliin kiinnitetään vauhtipyörä. 
-Sen jälkeen asennetaan sylinterikansi johon laitetaan venttiilit, venttiiliprikat, kiilat ja venttiilijouset.
-Nokka-akselit asennetaan sylinterikanteen ja niille laakerit. 
-Sitten laitetaan tiiviste sylinterin ja sylinterikanteen.
-Moottoriin asennetaan nokka ketju ja apulaiteketju ja apulaiteketjun  päälle tulee öljytiivis kansi jossa öljy voitelee ketjua.
-Nokka-akseleiden päälle laitetaan kansi jonka väliin tulee tiiviste. 
-Sen jälkeen asennetaan moottoriin öljypohja. 
-Sitten moottorin kylkeen asennetaan imusarja. 
-Moottoriin kiinnitetään virranjakaja, tulpat ja tulpanjohdot. 
-Nytten asennetaan kiristin, vesipumppu, kampiakselin hihnapyörä, ohjaustehostin ja laturi jotka pyörivät samalla hihnalla.
-Lopuksi laitetaan pakosarja ja kiinnitetään pakosarjan lämpösuojat.

2.osa
-Nokka-akselien pyöriessä männät liikkuvat. 
-Imutahti: Mäntä liikkuu alas jonka seurauksena imuventtiili aukeaa ja polttoaine/ilmaseos siirtyy sylinteriin männän päälle. 
-Puristustahti: Kun mäntä nousee ylöspäin, se puristaa seosta kokoajan pienempään tilaan, jolloin paine nousee palotilassa korkeaksi.
-Työtahti: Kun mäntä on ylhäällä, polttoaine syttyy sytytystulpan antamasta kipinästä ja mäntä liikkuu alas. Kiertokanget pyörittävät kampiakselia ja sen pyörää männän liikkuessa.
-Poistotahti: Sitten pakoventtiili aukeaa ja kun mäntä nousee ylös se työntää palaneen seoksen pakoventtiilistä pois pakoputkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti